Anoskop Muayenesi

İlk bakışta insanlar hastalık gibi algıladıkları Anoskopi muayene için gerekli tıbbi bir parçadır. Özellikle makat hastalıklarında olmazsa olmaz öneme sahip olup, detayları aşağıda Op. Dr. Atilla KAYA tarafından hazırlanmış olan makale ile aktarıyoruz.

Anoskop Nedir?
Anoskop makat hastalıkları teşhis ve tedavisi için mutlak gerekli bir görüntüleme şeklidir,anoskopi ile bakılmadan yapılan makat muayenesi yeterli ve güvenilir değildir. Adından da anlaşılacağı gibi anüs hastalıklarının teşhisi için gözle görmeyi sağlayan bir alettir. 2 cm çapında 10 cm uzunluğunda bir alet olup makat ve kalın bağırsağın son 10 cm lik kısmında oluşan hastalıkların % 100 yakın doğrulukta teşhis edilmesini sağlar.

Anoskop Muayenesi

Anoskop Muayenesi Hangi Hastalıklarda Uygulanır?
Özellikle hemoroid şüphesiyle gelen her hastaya hatta makat şikayetinden söz eden her hastaya rutin uygulanmalıdır. Gözle bakarak yada parmakla muayene ederek hemoroid teşhisi konamayacağı bütün bilimsel yayınlarda belirtilmektedir ama ne yazık ki bir çok doktor anoskopla uğraşmak yerine dışarıdan bakarak veya parmakla muayene ederek teşhis koyduğunu sanmaktadır oysa bu yeterli değildir.

Makattan kanama kırmızı taze kan şeklindeyse son 10 cm lik kısımdadır ve anoskop yardımıyla sebep teşhis edilebilir,kanama vişne çürüğü şeklindeyse kanama daha yukarı bağırsak kısmındadır bu durumda kolonoskop yapılması şarttır yani makattan kanaması olan her hastaya mutlaka endokopi denilen bu aletlerle bakmak gerekir.Endoskopi yapılmadan kanamanız hemoroidden diyerek ilaç yazmak yada eczacı önerisiyle ilaç kullanmak son derece tehlikeli bir yaklaşımdır çünkü hemoroid denilen kanama sebebi kanser yada polip de olabilir. Özetle makatta ağrı, kanama, kaşıntı, akıntı ve yanma gibi şikayetleri olan her hasta mutlaka anoskop yardımıyla muayene edilmelidir.

Anoskop Muayenesi Nasıl Olur?

Genellikle hasta diz dirsek pozisyonda yani secdeye varır gibi durdurulur. Bu pozisyondayken anüse vazelin sürülür ve anoskop anüse girilerek herşey gözle görecek şekilde görüntülenir. Uygulama 1-2 dakika sürer ve ağrı sızı olmadan kolayca uygulanır. Öncesi kolonoskopta olduğu gibi lavman gibi uygulamalara ihtiyaç duyulmaz.

Doğru yaklaşım normal muayene gibi değerlendirilmesidir çünkü biraz zahmetli olsa da teşhis koymaya yardımcı olan ve maliyeti düşük olan bir uygulamadır.Makat şikayetiyle kliniğimize baş vuran her hasta sadece parmak muayenesiyle değil anoskopi ile de değerlendirilmektedir bu şekilde olabilecek bir kanserin tedavisini geciktirme ihtimali de ortadan kaldırılmaktadır.