Makat Çatlağına Hangi Doktor, Bölüm Bakar?

Dışkı esnasında ortaya çıkan can yanması ve kanama şikâyeti anal fissür (makat çatlağı) kaynaklı olabileceğini düşündürür. Bu durum sürekli olması halinde mutlaka doktora başvurmak gerekir. Peki, bu tür şikâyetlerle karşılaşanlar hangi bölüme randevu alması gerekir?

Anal Fissür

Genel Cerrahi Bölümü (Proktoloji Uzmanı Önerilir)

Makat hastalıklarının teşhis ve tedavisinde ilk derece bölüm genel cerrahi olmaktadır. Fakat şunu bilmelisiniz ki genel cerrahi çok geniş bir alandır. Özellikle ameliyat gerektiren tedaviler genel cerrahlar tarafından yapılır. Bu nedenle kendi içerisinde ayrıca alanlar oluşmuştur. O alanlardan biri de Proctoloji yani makat hastalıkları birimidir. Proktoloji uzmanları sadece makat hastalıkları teşhis ve tedavisine yoğunlaştığı için daha deneyimli oldukları söylenebilir. Bu nedenle önerim proktoloji alanında uzman bir hekim seçmeniz yönünde olacaktır. Aşağıda yer alan bağlantıya tıklarsanız size en yakın noktada hizmet veren proktoloji uzmanını görebilir ve randevu alabilirsiniz. https://www.ideaklinik.com/iletisim

Anal Fissür Muayenesi Nasıl Yapılır?

Hastalığın teşhisi için sadece 2 dakikanızı ayırmanız yeterli olacaktır. Doktorunuz önce sizin aktaracağınız şikâyetleri dinleyecek olup, devamında ise çatlağı görmek isteyecektir. Çatlak anüse yakın bir noktada olması nedeniyle çıplak gözle görülebilir. Aşağıda yer alan resimde çatlağın resmi yer almaktadır.

Makat çatlağı

Çatlağı gören doktor aynı zamanda rektal tuşe dediğimiz (parmakla kontrol) ile iç sfinkter kasındaki spazmı (kasılmayı) kontrol edecek ve tam anlamıyla anal fissür teşhisi koyacaktır.

Akut Ya da Kronik Olduğunu Belirler

Doktor yaptığı muayene ile sadece hastalığı teşhis etmez. Aynı zamanda hastalığın derecesini de ortaya koyar. Anal fissür akut ve kronik olmak üzere ikiye ayrılır. Bu ayrıştırma uygulanacak tedavi için gereklidir.

Akut: Hastalığın ilk ortaya çıktığı andan itibaren 15 günlük süreçtir.

Kronik: Hastalığın ortaya çıkmasının üzerinden 15 günü geçmesine rağmen herhangi bir iyileşme olmaması ve ağrı şikâyetinin artması kronikleştiği anlamına gelir.

Uygun Tedavi Yöntemini Belirler

Doktorunuz hastalığın durumuna göre en uygun tedavi yöntemini belirleyecektir. Akut dediğimiz erken dönemde müracaat etmeniz halinde şanslı olduğunuzu söyleyebilirim. Çünkü makat çatlağı tedavisinde kullanılan gliserinli ya da bitkisel içerikli kremlerle tedavi önerecektir. %100 Etkili olmasa bile cerrahi yöntemlere geçmeden önce mutlaka denenmesi gerekir. Makat çatlağı kremi olarak Anuflex, Rectoderm, Rectogesic ve Anrecta gibi markalar bulunmaktadır. Bu ürünlerin etkileri, kullanım talimatları ve yan etkilerini yakından görmek için makat çatlağı kremleri sayfasına göz atmalısınız. Bu tür kremler sadece akut çatlaklar için etkilidir. Kronik çatlaklarda etkisi yoktur. O nedenle diğer tedavi yöntemleri gündeme gelecektir.

Botox (Botulinum Toksini)

Kronik fissür için krem işe yaramasa da ameliyatsız seçenekler halen bulunmaktadır. Son yıllarda uygulanışı hızla artan botox bunların başında gelmektedir. İyileşmeyi güçleştiren iç sfinkter kasını 3 ile 6 ay arasında felç ederek etki eder. Devre dışı kalan iç sfinkter kası spazm olamayacağı için çatlak 15-20 gün içerisinde iyileşmesi gerekir.

Ameliyat

Yukarıda detaylarını aktardığım botox maalesef tüm sağlık merkezlerinde bulunmaz. Özellikle kamu hastanelerinde neredeyse hiç yoktur. Bunun nedeni SGK’nın botoksu karşılamamasıdır. Fakat kendini geliştirmek isteyen bazı doktorlar ilacı hastanın alması koşuluyla uygulayabilir. Botox olmayan sağlık merkezlerinde kronik fissür için geriye ameliyat kalmaktadır. Açık ve kapalı olmak üzere 2 şekilde yapılan makat çatlağı ameliyatına karar vermeden önce araştırmanız gerekir.

Kapalı Yöntem Önerilir

Ameliyat olmak zorunda kalırsanız önerim kapalı yöntemi tercih etmeniz olacaktır. Çünkü açık yöntemde sorun olan kasa ulaşmak için 2-3 cm kesi yapmak gerekir. Kapalı yöntemde ise kesmek yerine çok ince bir delik açarak sorunlu kasa ulaşılarak kesilir. Diğerine göre dışkı ya da gaz kaçırma ihtimali neredeyse yoktur.

Evet, arkadaşlar anal fissür hastalarının  hangi bölüme müracaat etmesi gerektiği ve doktorun uygulayacağı muayene, tedavi hakkında bilgilere yer verdim. Konu burada nihayete ermiştir. Fakat sizlerin sormak, öğrenmek istediği hususlar varsa aşağıda yer alan soru ve yorum formunu kullanarak bizlere iletebilirsiniz.