Genital Siğil Riskinden Korunmak İçin Ne Yapmalı?

Makat siğili

Makat siğili, anüs çevresi, anüs iç kısmı ve rektum olarak adlandırdığımız kalın bağırsağın son kısmında görülen siğillerii ifade etmektedir.

Kişinin kendi vücudunda yayılma ve diğer insanlara bulaştırma riski olduğundan, en kısa sürede tedavi edilmesi önerilir. Kanserleşme riski olduğunu da unutmamak gerekir.

Makat siğili tedavisi, Radyofrekans ve Elektrokoter gibi cihazlar kullanılarak 5-10 dakika gibi kısa bir sürede, ameliyatsız yöntemlerle gerçekleştirilmektedir.

IDEA Klinik, İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Antalya’da tecrübeli genel cerrahi uzmanlarıyla hizmet vermektedir. Merak ettiğiniz konular için 0542 621 08 88 numaralı hattı arayabilir veya WhatsApp uygulamasından yazabilirsiniz. İletişim sayfasından size en yakın merkezi görebilirsiniz.

Makat Siğili Nedir?

Makatta siğil

Kondilom veya kondiloma akuminata olarak da adlandırılır. Vücudumuzda görülen diğer siğillerden farklı değildir. Genital bölgede ortaya çıkması nedeniyle genital siğil veya makat siğili olarak bilinir. Hem kadın hem de erkeklerde görülebilir ve oldukça risklidir. (1)

Makatta Siğil Neden Çıkar?

Tek nedeni, HPV virüsünün bulaşmış olmasıdır.

HPV Virüsü Nedir?

Human Papillomavirus’un (HPV) kısaltmasıdır.Türkçe karşılığı “insan papilloma virüsü” olarak açıklanabilir. Hem insanlara hem de farklı türlerdeki hayvanlara bulaşabilir.

200’den fazla tipi (varyantı) vardır. HPV tipleri, düşük riskli ve yüksek riskli olarak ayrılmaktadır. Örneğin, 16 ve 18 tipleri kanser açısından en riskli tiplerdir. (2)

• Düşük riskli tipler: 6,11,40,42,43,44,54,55 ve 62 olarak sınıflandırılmıştır.
  • Yüksek riskli tipler: 26,53 ve 66 gösterilmektedir.
  • En Riskli tipler: Burada ilk ele alacağımız 16 olacaktır. En riskli tip olarak karşımıza çıkmaktadır. 16 Dışında ise 18,31,33,35,39,45,51,56,58,59,68,73 ve 82 gösterilmektedir.

HPV Nasıl Bulaşır?

En sık görülen bulaşma nedenlerinin başında virüslü insanlarla temas ve onlarla cinsel ilişki gelmektedir. Örneğin, tanımadığınız insanlarla cinsel ilişki kurmak bu açıdan risk içermektedir. Bu yönüyle bakıldığında, cinsel yolla bulaşan hastalıklar arasında yer almaktadır. (3)

Tabii ki, tek neden cinsel ilişki değildir. Ortak kullanım alanları ve malzemelerde bulaşma riskini artırır. Banyo, sauna, tuvalet ve ortak kullanılan havlu gibi ürünler, virüsün bulaşma riskini hızlandırabilir.

HPV Belirtileri Nelerdir?

En dikkat çekici bulgu, deri ve mukozada ortaya çıkan siğillerdir. Nokta kadar küçük olabilecekleri gibi, geniş bir alanı kaplayacak kadar da büyük lezyonlar ortaya çıkabilir. (4)

Virüsün bulaştığı her insanda siğil olacak demek hata olur. Herhangi bir soruna veya belirtiye neden olmadan vücuttan atılabilir veya yıllarca virüsle birlikte yaşanabilir.

Kadınlar, özellikle rahim ağzı kanseri konusunda dikkatli olmaları önerilir.

Genital Siğil Nasıl Geçer?

Genital bölgede ortaya çıkan lezyonların kendi kendine geçmesini beklemek mantıklı olmayacaktır. Bu durumda, kadın doğum uzmanı veya genel cerrahi uzmanlarından yardım alarak tedavi olmanız önerilir.

Siğil Tedavisi Nasıl Yapılır?

Tedavi yöntemlerini aktarmadan önce tedavinin mantığından biraz bahsetmek istiyorum. Hem görüntü olarak rahatsız edici hem de virüs içerdiği için, hem sizde yaygınlaşabilir hem de diğer insanlara bulaşarak yayılabilir. (5)

Bu nedenle deri veya mukoza üzerinde yer alan tüm siğiller tespit edilip vücuttan uzaklaştırılmalıdır. Örneğin, ben aldırma işlemi gibi düşünebilirsiniz. Ben aldırma işleminde görünen ben yok edilerek sanki hiç ben yokmuş gibi bir deri ortaya çıkar. Aynı mantık genital siğiller için de geçerlidir. Vücuttan tamamen uzaklaştırılması gerekir.

Deri üzerinde yer alan siğiller kadar anüs, rektum, vajen ve ağız içi gibi mukoza bölgeleri de kontrol edilmesi gerekebilir.

Radyofrekans

Ben aldırma ve ameliyatsız nasır tedavisinde de sıkça kullanılan bir yöntem radyofrekans’tır. İğne kadar ince bir ucu bulunup yüksek ısı ile siğilleri buharlaştırmaktadır. Bu yöntem, siğilleri yok ederek temiz doku seviyesine getirmektedir.

Elektrokoter

Siğilleri yakma yöntemi olarak da bilinen bir diğer uygulama, elektrokoter cihazının kullanımıdır. Bu yöntem, RF gibi yüksek ısı ile buharlaştırılması şeklinde gerçekleşir.

Kriyoterapi

Dermatoloji (Cildiye) uzmanlarının uyguladığı tedavi yöntemi ise kriyoterapi’dir. Kimyasal gaz kullanılarak siğiller dondurularak vücuttan ayrılması sağlanmaktadır. Diğer yöntemlere göre daha ağrılı, sabır ve zaman gerektiren bir yöntemdir.

Siğil Kremi İşe Yarar mı?

Tabii ki, tedaviye yardımcı bir üründür. Ancak tek başına yeterli olmaz. Siğil kremleri olarak geliştirilen ürünlerin etken maddesi, bağışıklık sistemini güçlendirmeye yöneliktir. Venerex veya Aldara krem, bağışıklık sistemini güçlendirerek virüsün kendi kendine yok olmasına ve aynı zamanda yeni siğillerin oluşmamasına yardımcı olmak üzere geliştirilmiştir.

Aldara krem kullanacak hastaların sabırlı olması gerekir. Siğil üzerine uygulanan krem, haftada 3 kez uygulanmalıdır. Minimum 4 ay süreyle kullanılması önerilmektedir. Elbette doktor önerisi ve kontrolünde kullanmayı unutmamalısınız. (6)

Siğiller Tedavi Sonrası Tekrarlar mı?

Evet, yakılan siğillerin yerine yenilerinin çıkması hiç de sürpriz olmamalıdır. Siğillerin yok edilmesi, vücudunuzda var olan virüsü bir anda ortadan kaldırmaya yetmez. Sabırlı ve kontrollü bir tedavi sürecine hazır olmalısınız.

IDEA Klinik’te uygulanan tedavi yöntemine baktığımızda, öncelikle görülen tüm siğiller ameliyatsız yöntemlerle yok edilir. Hastaya, tedavi sonrasında dikkat etmesi gereken hususlar hakkında bilgi verilerek, siğillerin tekrar oluşması durumunda yeniden gelmesi önerilir. Belirli bir süre içinde ücretsiz kontrol uygulaması bulunmaktadır.

Tedavinin üzerinden 6 aydan daha fazla bir süre geçmesine rağmen herhangi bir siğil oluşmaması durumunda, kişinin virüsten kurtulduğu söylenebilir.

Siğil Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Tedavi edilmeyen siğiller, özellikle serviks (rahim ağzı) kanserine yol açabilmektedir. Bu durum, maalesef dünya genelinde çok yaygındır ve 10-15 yıl sürebilen bir süreçtir. Dünya genelinde her yıl yarım milyondan fazla yeni rahim ağzı kanseri teşhisi konmaktadır.

Her yıl rahim ağzı kanserinden yaklaşık 300 bin kişi hayatını kaybetmektedir. Tek risk, kadınlarda görülen rahim ağzı kanseri değildir. Erkeklerde penis, anüs, ağız ve boğaz kanserine de neden olabilmektedir. Bu sebeple sorunu basite almak ya da utanmak yerine mutlaka bir doktordan yardım almalısınız. (7)

IDEA Klinik ameliyatsız tedavi uygulamaları ile İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Antalya’da hizmet vermektedir.

Makat Siğili Kendi Kendine Geçer mi?

Tabii ki, böyle bir ihtimal mevcuttur. Kişinin bağışıklık sistemini güçlendirmesi durumunda, HPV virüsü dahil birçok virüse karşı vücudun savunma mekanizması güçlenmiş olacaktır.

Makatta Siğil Hangi Bölüm Bakar?

Kadın ve erkek hastalarda farklılık oluşabilir. Kadınlarda vajina çevresi ve iç kısmında ise jinekologa muayene olmaları önerilir. Anüs çevresi ve iç kısmında ise Proktoloji (makat hastalıkları) teşhis ve tedavisinde uzman bir genel cerraha muayene olmalısınız.

REFERANSLAR

1. GÖRPELİOĞLU, S., GÜRGEN, S., & AYPAK, C. (2020). HPV Frequency and Protection Behavior of Women with HPV Screening Between 30-65 Years in a Primary Health Care Center. Konuralp Medical Journal, 12(1), 1-4. https://doi.org/10.18521/ktd.551857
  2. Şahiner, F., & Şener, K. (2013). Human Papilloma Virüs Enfeksiyonları, Risk Faktörleri ve Koruyucu Önlemler. TAF Preventive Medicine Bulletin12(6).
  3. Cobb, M. W. (1990). Human papillomavirus infection. Journal of the American Academy of Dermatology22(4), 547-566.
  4. Gross, G., Pfister, H., Hagedorn, M., & Gissmann, L. (1982). Correlation between human papillomavirus (HPV) type and histology of warts. Journal of Investigative Dermatology78(2), 160-164.
  5. Sedlacek, T. V. (1999). Advances in the diagnosis and treatment of human papillomavirus infections. Clinical obstetrics and gynecology42(2), 206-220.
  6. Ayar, G. (2008). Genital Bölge Dışında Yerleşen, Klasik Tedavilere Dirençli Verruka Tedavisinde Imikimod% 5 Krem’in Etkinliği: Plasebo Kontrollü Calışma (Doctoral dissertation, Bursa Uludag University (Turkey)).
  7. Munoz, N. (2000). Human papillomavirus and cancer: the epidemiological evidence. Journal of clinical virology19(1-2), 1-5.