Ana Sayfa / Diğer Makat Hastalıkları / Makat Apsesi Nasıl Geçer?

Makat Apsesi Nasıl Geçer?

Anüs bölgesinde basite aldığımız şikayetler aslında içinden çıkılmazı zor olan hastalıkların belirtisi ve başlangıcı olabilmektedir. Onlardan biride makatta ağrı olup, bir çok nedeni bulunmaktadır. Örnek vermek gerekirse Anal Apse yada halk arasındaki tabiri ile makat apsesi dikkat edilmediğinde daha zor bir süreç olan Anal Fistül (Makatta Akıntı) problemine dönüşmektedir.

Anal Apse

Makat Apsesi Nedir?
Hastalığın yapısına baktığınızda anüs çevresinde ağrılı şişlik olarak görülmektedir. Aniden ortaya çıkan bu ağrı ve şişlik kimi zaman kişide ateşlenmeye neden olabilmektedir. Nedenlerine baktığınızda aslında insan hayatını kolaylaştırmak için gerekli dokuların görevini tam anlamıyla yerine getirmediğini görürsünüz.

Salgı Bezlerinin Tıkanması İltihaba Neden Olur
Anüs bölgesinde cildi nemlendirmek ve dışkı çıkışını kolaylaştırmak için gerekli 4-10 adet salgı bezleri bulunmaktadır. Fakat bunların tıkanması sonucu iltihap ve şişlik ortaya çıkmaktadır. Ani bir şekilde ortaya çıkan bu ağrı ve şişlik hayatı çekilmez hale getirmektedir. Bir çok insan bu süreçte makat üstüne oturamaz. Erkeklerde daha sık görülen bu sorun daha çok orta ve ilerleyen yaşlarda oluşur. Yani çocuk ve ergenlerde yok denecek düzeydedir.

Makat Apsesi Belirtileri

Bir çok hastalıkta odluğu gibi gizli ilerleyen bir hastalık değildir. Yani apse oluştuğu ilk 2-3 gün içerisinde ortaya çıkan makat ağrısı ve şişlik ile kesinlikle farkına varırsınız. Bu noktada kesinlikle bir doktora muayene olmanız gerekir. Çünkü kısa sürede ciddi anlamda sıkıntıya neden olabilmektedir.

Anal Apse İçin Hangi Doktora Gidilir?
Makatta ağrı, şişlik ve akıntı gibi sorunlar yaşıyorsanız mutlaka bir genel cerrahi uzmanına muayene olmalısınız. Size önerim ise Proktoloji (makat hastalıkları) alanında kendini geliştirmiş bir doktor tercih etmeniz olacaktır.

Makatta Ağrı Yapan Diğer Hastalıklar
Öncelikle anüs bölgesinde görülen tüm ağrılar Anal Apse ile alakalı olmadığını bilmelisiniz. Çünkü makatta ağrıya neden olan bir çok hastalık ve şikayet bulunmaktadır. Örnek vermek gerekirse Anal Hematom dediğimiz (Makatta Pıhtı Toplanması) kıl dönmesi apsesi, hemoroid memesinin boğulması, anal fissür gibi hastalıklar bulunmaktadır. Yani makatta ağrı kesinlikle ciddiye alınması gereken bir durumdur.

Perianal Apse Muayenesi Nasıl Yapılır?
Çoğunlukla 2-3 dakika gibi bir işlem olup, gözle ve parmakla yapılmaktadır. Çünkü ağrı dışında anüs bölgesinde ortaya çıkan kızarık şişlik apse olduğunu ortaya koymaktadır.

Makat Apsesi Nasıl Geçer?

Öncelikle kendi kendine geçen bir hastalık mı diye sorarsanız vereceğim cevap evet olacaktır. Fakat burada durmak lazım, çünkü apse kendi kendine patlar, fakat bu patlama kesinlikle olmaması gereken bir durumdur. Çünkü kendi kendine patlaması halinde %100 Anal Fistül problemine neden olmaktadır.

İlaçla Tedavi Edilir mi?
Yazının en önemli yerlerinden birisi sanırım bu kısmı olacaktır. Çünkü Anorektal Apse diğer apse problemlerinden farklı olup, antibiyotik, bitkisel ürünler vs hiç bir çözümü olmaz. O nedenle sakın ilaç vs ile sorunu aşmaya çalışmayın. Tek ve bilimsel çözümü biriken apsenin boşaltılması olacaktır.

Apsenin Acil Boşaltılması Gerekir
Doktor muayenesi ile sorunun Anal Apse olduğu kesinleşmesi halinde mutlaka boşaltılması gerekir. Çünkü her geçen gün sorun derinleşmekte ve aynı zamanda cilt altında doku hasarına neden olmaktadır. 3 Gün içerisinde boşaltılması halinde Anal Fistül problemi olması engellenir. 4. günde boşaltılması halinde Fistül riski %40-%50 olurken 6. günde boşaltılması halinde ise Fistül riski %60-%70 oranında olmaktadır. Boşaltılmaması yada kendi kendine boşalması halinde ise Fistül riski %90 oranına yükselmektedir.

Anal Fistül (Makatta Akıntı) Nedir?
Tedavi edilmemesi (boşaltılmaması) yada kendi kendine boşalması halinde Anal Fistül problemine dönüşeceğini öğrendik, bu konuda sitemizde detaylı bilgiler yer almakta olup, kısaca değinmek gerekirse oluşan iltihap doku hasarına neden olmaktadır. Öyle ki kalın bağırsak ile cilt arasında bir kanala / tünele neden olmaktadır. Bu düz bir şekilde olduğu gibi ağaç dallarını andıran karışık bir şekilde olabilir. Bağırsağın son kısmında olduğu için dışkı kanala akmakta ve oradan dışarı çıkmaktadır. Bu nedenle makatta akıntı yapan hastalıkların başında gelmektedir. Anal Fistül ile ilgili sitemizdeki konuya bakınız.

Makat Apsesi Nasıl Boşaltılır

Öncelikle bilimsel bir tedavi için boşaltılması gerektiğini anladık, şimdi bunun nasıl yapılması gerektiğine bakalım. Burada basit bir ameliyat uygulanması gerekir. Kimileri enjektör (iğne) ile irini çekerek boşaltsa da bu kesinlikle bilimsel bir uygulama değildir.

Cilt 2 Santim Kesilir, Cerahat Boşaltılır
Hastaya genelde lokal anestezi (bölgesel uyuşturma) yapılır. Bu noktadan sonra bistüri (neşter) ile şişlik olan bölge 2 yada en fazla 2,5 cm olacak şekilde kesilir. Bu noktadan itibaren cilt altında biriken cerahat coşkulu bir şekilde dışarı akacaktır. Bu durum doktor ve hemşirelerin pek hoşuna gitmez. Aslına bakarsanız apse boşaltma görüntülerine baksanız sizinde mideniz kaldırmayacaktır. 🙂

Drenaj Takılır
Cilt altında biriken irin boşaltıldıktan sonra yine irin birikmesini önlemek için drenaj takılmaktadır.

Antibiyotik Tedavisine Başlanır
Doktorunuz apseyi boşaltmasına ek olarak oluşan doku hasarını düzeltmek için antibiyotik tedavisine başlanabilir. Doktorunuzun yazdığı ilacı sonuna kadar düzenli bir şekilde kullanmanız gerekir.

Kıl Dönmesi Apsesi Farklı Bir Durumdur
Anüs bölgesinde görülen bir diğer apse kıl dönmesi apsesi olup, her ikisi farklı durumlardır. Erkeklerde sıkça görülen Pilonidal Sinüs ilerleyen süreçte makatta akıntıya neden olmaktadır. Bu akıntının cilt dışına çıkması mümkün olmaması halinde iltihap durumu oluşmaktadır. Bununla ilgili sitemizde geniş kapsamlı bilgiler yer almaktadır.

Tedavi Ücreti Ne Kadar?
Yukarıda yer alan bilgilerde mutlaka boşaltılması gereken bir sorun olduğunu gördük, bu işlemi Idea kliniklerinde yapabilirsiniz. SGK güvencesi olan hastalar için 400 olmayanlar için 800 TL ücretlendirmesi bulunmaktadır.

1. ben 15 yaşındayım makat bölgemde bir şişiklik var ve dokununca acıyor oturunca rahatsız ediyor veya yürürken rahatsızlık veriyor. kilolu değilim sporumu iyi yaparım ve iyi beslenirim. kabızlığım yok büyük abdestimi yaparkende acımıyor fakat normal yaşantıda canımı acıtıyor sizce ne olabilir.

dışkılama ile ilgili sorununuz yoksa kıl dönmesi yada fistül olabilir.gelirsenizmuayene ile değerlendrebiliriz

2. Atila Bey randevu aldım Cts ama size resim göndersem bakabilir misiniz ? Cok korkuyorum

3. Hocam bende crohon hastalığı teşhisi konuldu. Tedavi için kortizon içerikli haplar verildi.. bunlarda makat bölgesini tetikleyerek. Makat apsesi oluştu. Doktorum acilen boşaltılması gerek diyerek beni ankaraya sevk etti. Oradaki doktorlar. Bir ilaç yazıp gönderdiler. Eskisehirde doktorlar. İlaca devam etmem daha iyi olur diyerek ilaca başladım. AğRyan bölgeler geçerken farklı bölgelerde ağrı devam etmekte. Hayatım alt üst oldu. Çok korkuyoRum. 1 ay ilaç sonrası ilaçlı Emar verildi. Lütfen ba a bir öneri gönderin yazın yanlış tedavimi uygulanıyor..

kortizon makat apsesinin primer nedeni değil asıl nedeni crohn hastalığı,crohn hastalığında anal apse ve fistül sık görülür,anal apse ve fistül olan kişiler de crohna yatkındır.yapacak tek şey gecikmeden apse tedavisi yaptırmanız,eğer fistül oluştuysa yine komplike hale gelmeden tedavi olmanız.

4. Hocam makatta önce küçüktü uzun bir süre sonra sisdi sonra 2.gub Kendisi patladı ve baya kanadı daha sonra bir doktora başvurdum bana fucidin krem ile sef 1 Gr antibiyotik verdi ve kullaniyorum bu olay bı kez daha tekrarlanmıştı bu ilaçlar etkili olurmu ve tekrarlar mi