Basur Nedir, Neden Olur?

Randevu Al

Hemoroid, rektum ve anüs çevresinde bulunan toplardamarların genişlemesi sonucu ortaya çıkan kanamalı bir hastalıktır. Halk arasında basur ve mayasıl olarak da bilinir. Mayasıl hatalı bir tabir olup, daha çok anal dermait dediğimiz (makatta kaşıntı) problemini ifade eder. Hemoroit hastalığı iç ve dış olmak üzere ikiye ayrılır.

Günümüzde her 4 kişiden 3’ünün basur olduğunu biliyor muydunuz? Evet, arkadaşlar Harvard Üniversitesi tarafından yapılan bilimsel araştırma gösteriyor ki insanların %50 gibi büyük bir bölümünde hemoroid rahatsızlığı bulunuyor.  Hastalık iç ve dış olmak üzere 2 farklı şekilde karşımıza çıkmaktadır.

İç Basur Nedir?

Rektum dediğimiz yer (kalın bağırsağın son kısmında) bulunan toplardamarların genişlemesi halidir. Hastaların meme olarak tabir ettiği şişlik aslında genişlemiş toplardamardır. İçerisinde kalbe gitmesi gereken kirli kan bulunur. İlk başlarda bu şişlik fark edilmez. Sadece dışkılama esnasında ağrısız kanama görülür. Sorun ilerledikçe toplardamardaki genişleme artar, anüs dışına çıkacak kadar genişleyebilir. Bu genişlemeyi takip etmek için 1 ile 4 arasında numaralandırma (derecelendirme) yapılmaktadır. Hemoroid belirtileri yazımızda bu derecelendirmeyi ele alacağız.

Dış Basur Nedir?

Başlıkta da belirtildiği gibi hemoroid aynı zamanda anüs çevresinde de olabilmektedir. Dış hemoroid dediğimiz bu durum anüs çevresinde şişlik ve ağrıya neden olur. Aşağıda yer alan görselde hastalığın görüldüğü yer gösterilmektedir.

Hemoroid nedir

Basur Neden Olur?

Değerli arkadaşlar hastalığın yapısı ve görüldüğü yeri anlatmaya çalıştım. Şimdi ise hastalığa neden olabilecek etkenleri belirtmek istiyorum. Öncelikle kesin nedeni bilinmemekle birlikte sorunun kaynağı karın bölgesinde artan basınçtır. Basınç artışına neden olan etkenler arasında kabızlık, ıkınma, gebelik, fazla kilo bulunmaktadır.

Kabızlık, Ikınma

En önemli nedenlerden biri hiç şüphesiz konstipasyon dediğimiz kabızlık olmaktadır. Her yaştaki insanı etkileyen bu sorun maalesef çok fazla ciddiye alınmıyor. Oysaki hemoroid, anal fissür, anal hematom gibi hastalıkların doğrudan ya da dolaylı nedenidir. Asıl sorun kabızlıktan öte çözüm olarak görülen ıkınma alışkanlığıdır.

Hemoroid neden olur

Kabızlık problemi olan insanlar tuvalette 3 dakikadan fazla zaman geçirmektedir. Bunun nedeni dışkılama ihtiyacını ıkınarak gidermeye çalışmalarıdır. Bu durum maalesef damarlarda aşırı basınca neden olmaktadır. Uzun bir süre bu şekilde dışkılama ihtiyacını gideren insanlarda hastalık kaçınılmaz hale gelir. Önerim tuvalette 3 dakikadan fazla zaman geçirmemeniz yönünde olmaktadır. Kabızlık nasıl giderilir? Sayfasında ise yine çok faydalı bilgiler sizi bekliyor.

Anal Fissür ve Anal Hematom’da Kabızlıkla Alakalıdır
Konstipasyon sadece hemoroit problemine neden olmaz. Aynı şekilde makat hastalıkları arasında önemli bir yere sahip olan Anal Fissür (makat çatlağı) ve Anal Hematom (makatta pıhtı toplanmasına) neden olmaktadır. Yani kabızlık ciddi bir sorun ve önlem alınmadığında daha da sıkıntılı durumlara neden olmaktadır.

Gebelik

İncelediğim kaynaklar kadınlarda hemoroid hastalığının biraz daha fazla olduğunu gösteriyor. Bunun nedeni ise gebelik ve doğum gösterilmektedir. Gebelik esnasında artan kan değeri, bebeğin büyümeye başlaması ile birlikte karında artan basınç, hareketsizlik ve normal doğum yapan anne adaylarında doğum esnasında ıkınma yine hemoroit nedenleri arasında yer almaktadır.

Fazla Kilo

Nedenlerden biri de insanların ideal kilosunun üzerinde olmasıdır. Fazla kilolu insanlarda damar basıncı normalden 2-3 kat daha fazla olmaktadır.

Ağır Kaldırma

İnsanlar farkından olmadan da damarlarda yüksek basınca neden olabilir. Yaptığı iş ya da sporu örnek gösterebilirim. Mesela vücut geliştirmek, kas yapmak isteyenlerin antremanları sürekli artan ağırlıklar kaldırmaktır. Ağırlık kaldırma esnasında damarlarda aşırı basınç oluşmaktadır. Uzun süre bu şekilde spor yapan insanlarda hemoroid kaçınılmaz hale gelir. Tabii ki ağırlık kaldırmayı gerektirmeyen spor türlerinde sorun yoktur.

Yaşlılık

Birçok kaynakta hastalığın 45-60 yaş arası insanlarda daha sık görüldüğünü belirtmektedir. Bunun nedeni yukarıda belirttiklerim yanı sıra dokuların zayıflaması ile alakalıdır. Toplardamarların etrafındaki koruyucu dokular, kaslar ilerleyen yaşlar birlikte zayıflayarak risk teşkil etmektedir.

Genetik

Yine birçok kaynakta nedenlerden biri de genetik olarak gösterilmektedir. Ailesinde böyle bir hastalık olanların daha dikkatli olması gerekir. Açıkçası genetik olduğuna dair çok fazla kanıt bulunmamaktadır.

İnflamatuvar Barsak Hastalıkları

Sorunun sebeplerini en önemliden aşağı doğru başlıklar halinde sıralamaya çalıştım. Az görülen nedenlerden biride inflamatuvar barsak hastalıkları olmaktadır. Kişide Crohn ya da ülseratif kolit olması yine riskli hale getirmektedir.

Ters İlişki (Kesin Değil)

Aktarmak istediğim son etken ise anal ya da ters ilişki olacaktır. Daha doğrusu bu benim değilde bazı kaynakların aktardığı bir bilgidir. Ters ilişkinin basur nedeni olabileceğini belirten kaynaklardan biride güvenilir sağlık merkezlerinden biri Mayoclinic olup hazırladığı yazıda çok fazla detay belirtmemiştir.

Evet, arkadaşlar basur nedir, neden olur? konusunda benim aktaracaklarım bu kadar olup, daha fazla bilgiye ulaşabilmeniz için aşağıda bazı bağlantılar (İngilizce dilinde) siteler yer almaktadır. Bu sitelerden de bilgi alabilir ya da aşağıda yer alan yorum formunu kullanarak sorunuzu genel cerrahi uzmanlarına iletebilirsiniz.

[su_accordion][su_spoiler title=”Diğer Kaynaklar +Göster” open=”no” style=”default” icon=”plus” anchor=”” class=””]https://www.healthline.com/health/hemorrhoids#causes

https://www.emedicinehealth.com/hemorrhoids/article_em.htm#what_causes_hemorrhoids[/su_spoiler] [/su_accordion]

1 Kasım 2018 Tarihinde editörler tarafından güncellenmiş olup, Op. Dr. Atilla KAYA tarafından kontrol edilmiştir.

1.262 Yorum

  1. Merhaba hocam Kafamda 3 tanesi fındık büyüklüğünde 4 tanesi bezelye büyüklüğünde şişlik var bu şişliklerin sitresle alakası varmıdır acaba çünkü iki tanesi bu sene arka arkaya sivilce gibi çıkıp büyüdü. 4 yaşında Küçük kızım var ve çalışıyorum normal hayatımı etkilermi bu ameliyat. Bide hepsini aldırırsam fiyatı ne olur tşkler..
    Op.Dr.Ali Rıza Şahap Barlas
    stresten olmaz
    sivilce gibiyse ameliyat gerekmez görünce karar veririz

    • Doktor kontrolünde 1.derece dıs hemoroid oldugu söylenmisti. Tedavi ücretini ögrenebilirmiyim rica etsem
      Op.Dr.Atilla KAYA
      1.derece hemoroid müdahale gerektirmez

  2. Değerli hocam, 3’üncü derece dış hemoroid var. Lazer tedavisi olmayı düşünüyorum, toplam tedavi ücreti hakkında bilgi verebilir misiniz? İyi çalışmalar dileğiyle…
    Op.Dr.Atilla KAYA
    sgk varsa 840 yoksa 1600 TL

  3. Hocam tuvalete 3 4 gunde gidiyorum cktiktan sonra 7 8 saat hareket edemiyorum yatamiyirum bile bide yanaklarin birin bi sislik var ne yapmaliyim ameliyattan kkrkuyorum bagsur oldugunh biliyorum ama kil donmeside varmidir
    Op.Dr.Atilla KAYA
    kıl dönmesi ile basur ilişkisiz hastalıklar,

  4. murat yıldız

    hocam meraba. süreklı kabızlık sorunu cekıyorum. bende hemoroid de var. hemoroid insanı kabız yaparm. büyük abdesti engellermi
    Op.Dr.Atilla KAYA
    hemoroid kabız yapmaz ama kabızlık hemoroid sebebidir

    • Hocam makatin arka kisminda yara kabugu gibi kalin bi et parcasi tabakasi var ama kabuga benziyo ameliyat gereklimi ve ne kadar surer ameliyat ogrenciyim sakaryada kadikoy subenize gelicem cumartesi gunu muayene icin ameliyat olsam o gun sakaryaya donebilirmiyim saygilar
      Op.Dr.Ali Rıza Şahap Barlas
      evet aynı gün dönebilirsiniz.

  5. Hocam iyi günler öncelikle benim sorunum büyük abdestimi yaparken zorlanma oluyor kanama geliyor ve dışkımında dışı kanlı gibi duruyor ve son 2 gündür büyük abdestimi tam olarak yapamıyorum internette araştırınca hemoroiddden şüpheleniyorum önerileriniz nelerdir acaba
    Op.Dr.Ali Rıza Şahap Barlas
    kanama varsa anokop muayenesi yapılmalı sonuca göre tedavi planlanır

  6. selam benım sorunum dışkımı yaparken ilkten 2dk falan zorlanıyorum aynı kabız olunmuş gibi basur oldugumu bilyorum ama bunun kremi falan var mı acaba yardımcı olursanız tesekkur ederim
    Op.Dr.Ali Rıza Şahap Barlas
    çok çeşit ilaç var ama hangisinin kullanılacağına muayeneyle karar verilmeli

  7. Sürekli ıkınma ve dışkılama hissi, büyük abdest sonrası yanma gibi şikayetlerle doktora gittim. Rektoskopi çektir dedi. Sonuçta önemli olmayan iç hemoroidlerim varmış. BU iç hemoroidler benim dediğim sorunları yapar mı? Tedavisi nasıldır? Teşekkurler
    Op.Dr.Atilla KAYA
    hemoroid bu şikayetleri yapmaz

  8. Hocam temizliğime dikkat eden biriyim en kötü 2 günde 1 duş alırım makat temizliğimede dikkat ederim ancak son zamanlarda temizlememe rağmen iç çamaşırım kirleniyor. Sorun ne olabilir?
    Op.Dr.Atilla KAYA
    gazla birlikte kaçak olabiliyor bazen

    • Hocam eski mesajlara baktığımda benim sorunuma benzer bir sorun var mı diye okudum ve tamamen benle aynı durumu buldum ama cevaplamamışsınız oldukça da süre geçmiş. O mesajı aşağıda yayınlayacağım, benim bu kişiyle benzer sorunum var, büyük abdestim ne zaman gelirse iç çamaşırım kirleniyor, bu piskolojimi de bozmaya başladı, doktora gitsem ne dicem, basur, çatlak gibi sorunlar olmadığı belli, yanma filanda yok. Cevap verirseniz sevinirim ne yapmam gerekiyor anüs kaslarında mı sorun var?

      temizlik diyor ki:
      07 Mayıs 2014, 20:43
      Hocam temizliğime dikkat eden biriyim en kötü 2 günde 1 duş alırım makat temizliğimede dikkat ederim ancak son zamanlarda temizlememe rağmen iç çamaşırım kirleniyor. Sorun ne olabilir?
      Op.Dr.Atilla KAYA
      sadece musluk suyuyla temizleyin ve aşırı temizlik yapmayın

  9. Hocam benimde şikayetim 2.derece basura uyuyor kanama ağrı yok sadece tuvaletimi yaptıgım esnada elime şişlik geliyo yaşım 19 ve sınavlarım var 3 hafta sonra. Hemen gitmelimiyim doktora ve bu tedavi devlet hastaneleri için geçerlimi ?
    Op.Dr.Atilla KAYA
    tuvalette fazla ıkınmazsanız 1 ay sonra olması sorun olmaz

  10. Hocam 2 ay once anal fissur ameliyati oldum fakat simdi sikayetlerimin devam etmesi uzerine doktoruma kontrole gittim ve hemoroid oldugumu soyledi simdide. Makatta meme olusumu var agri aci veriyor ama kanama yok. Cerrahi mudahele gerekebilir mi tekrardan ve diger bir sorum fitness ile ugrasiyorum agirlik kaldirmam hemoroidi tetikler mi vucuda baskidan dolayi.
    Op.Dr.Ali Rıza Şahap Barlas
    evet gerkebilir,çok fazla ağırlık kaldırmak zarar verebilir

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.


WhatsApp Canlı Destek
İletişim Bilgileri